ماجرای عادل فردوسی پور و محمد حسین میثاقی؛ تاج و تختی که به حراج گذاشته شد
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۶۹۴۰
محمد حسین میثاقی با نشستن بر صندلی عادل فردوسی به دنبال مسیر جدیدی بود. اما از شما چه پنهان نتیجه کار فعلاً از صف خارج شدن و به سوی نامعلوم رفتن است.
اختصاصی طرفداری - مشکل آن بود که عادل فردوسی پور را تنها یک مجری دیدند که پشت میزش این و آن را به جان هم میاندازد و در این بین هم گه گاهی از فرط تعجب سرش را میخواهد به میز معروفش بکوبد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و اما مرد دوم قصهی ما که روزگاری بازیگر نقش مکمل بود و حالا کارگردان و نقش اصلی. از صدا و سیمای کرمانشاه و گزارش بازیهای شیرین فراز تا دست راست عادل فردوسی پور مسیری نبود. استاد زنگ زد و راه تنگ و شلوغ صد ساله را برایش اتوبان کرد. شاگرد تاخت و تاخت اما کوتاه نیامد. محمد حسین میثاقی که از قضا حالا مرد اول قصه ماست سیراب نشد و وقتی دست های بسته و دهان چسب گرفته استاد را دید، اتوبان خودش را طلب کرد.
چند پرده بی روح برای فوتبال بی روح تر ما؛ این شاید خلاصهترین و گیراترین توصیف ممکن از برنامه فوتبال برتر میثاقی باشد. متولیان جدید دوشنبه شبهای فوتبالی و جدیداً بیشتر از دوشنبه ها، خیلی کارها کردند. از در و دیوار دکورهایی که طرحهای گرافیکی از سر و رویشان میبارد تا آنالیزهای پرزرق و برق و سرگرمیهای به ظاهر خندهدار با مهمانان. اما بازهم نیمه تاریک قضیه به تمام این دست و پا زدنها میچربید. میثاقی برای هر صحنه داوری سه کارشناس آورد و مثل اخبار بیروح نظراتشان را قرائت کرد. اما مردم کارشناسی داور عادل فردوسی پور را در کنار آن مانیتور زمخت و درشت را بیشتر میپسندیدند. جایی که مرد سابق دوشنبهها حتی نظر کارشناس داوری را هم به چالش میکشید و با " آقا" گفتنهای کش دارش مخاطب را مال خود میکرد.
محمد حسین میثاقی و عادل فردوسی پورمرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان صدا و سیمااینها را نگفتهایم که با انگشت اتهام چشمهای فوتبال برتر را در بیاوریم و نود سابق را نوازش کنیم. خود عادل فردوسی پور نیز کم اشتباه و ایراد نداشت. اما با این حال، هر چه قدر هم که مطهر از اشتباهات نبود قریب به 20 سال برای مخاطبش اول ماند و فوتبال کشور را همچنان بر قلهی صدا و سیمای نگه داشته بود. دروکننده جوایز بهترین مجری و برنامه تلویزیونی جشنواره جام جم بارها از دید بینندگان صدا و سیما هم صدرنشین بود.
بر اساس نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، ۵۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور در چند سال گذشته برنامه نود را تماشا میکردند و در مجموع هم ۵۱ درصد مردم ایران در چند سال گذشته این برنامه را دنبال میکردند. برای آن که موفقیتهای نود را تافته جدا بافته از عادل ندانیم بهتر است نگاهی به آمار بینندگان آخرین ساخته وی یعنی برنامه اینترنتی کلاسیکو بیاندازیم. جایی که عادل فردوسی پور با رقمی بیشتر از یک میلیون و 820 هزار بازدید، رکورد نمایش شبکههای اینترنتی را شکست.
تمام تلاشهای محمد حسین میثاقی در راه پربیننده شدن برنامه اش، دست و پا زدن وسط یک اقیانوس بی انتهاست. جایی که خیلی آن طرفتر عادل فردوسی پور در ساحلش مشغول آفتاب گرفتن است. این را نه من که آمار می گوید. در ردهبندی 10 برنامه تلویزیونی پر بیننده اردیبهشت ماه بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان صدا و سیما، محمد حسین میثاقی و فوتبال برتر به زحمت توانستند جایگاه هشتم را به خود اختصاص بدهند که آمار دقیق آن را در زیر میبینید:
۱- دورهمی شبکه نسیم: ۵۶.۵ درصد
۲- کودک شو شبکه نسیم: ۳۶.۴ درصد
۳- مستندحیات وحش شبکه مستند: ۳۵.۲ درصد
۴- ایرانگرد شبکه مستند: ۲۵.۸ درصد
۵- به خانه برمیگردیم شبکه پنج: ۲۵.۳ درصد
۶-و یتامین خ شبکه نسیم: ۲۰ درصد
۷- سیمای خانواده شبکه یک: ۱۹.۹ درصد
۸- فوتبال برتر شبکه سه: ۱۸.۲ درصد
۹- بچه محل عموپورنگ شبکه دو: ۱۷.۴ درصد
۱۰- مدرسه تلویزیونی ایران شبکه آموزش: ۱۶.۴ درصد
همانطور که آمار میگویند، محمد حسین میثاقی در یک رقابت تنگانگ و نفسگیر با برنامه بچه محل عمو پورنگ در جایگاه هشتم قرار دارد و میدان را به مستندهای ایرانگردی و حیات وحش باخته است. همهی این ها در حالی است که روزگاری جایگاهی به جز رده اول را برای عادل فردوسی پور شکست بزرگ او و شبکه سه قلمداد میکردیم.
شاید سکوت عادل فردوسی پور به همین خاطر بود. که آیندگان خودشان ببینند، قضاوت کنند و درک کنند که آن برنامهی پرزرق و برق با دریای گرافیکها و ایدهها، نمیتواند جای آن میز که همیشه منتظر ضربه سر عادل بود را بگیرد. حقیقت این است مردم هنوز هم آن دکور خاک گرفته با پروژکتور همیشه رو به انفجارش را ترجیح می دهند.
منبع: طرفداری
کلیدواژه: محمد حسین میثاقی عادل فردوسی پور فوتبال برتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
حسین حقیقی؛ واکنش به یک موسیقی ضد صهیونیستی
حسین حقیقی از خوانندگان فعال موسیقی پاپ که طی سال های اخیر علاوه بر تولید آثار عاشقانه، حضور فعالی نیز در عرصه تولیدات مربوط به آثار اجتماعی و موضوعی دارد و اخیرا هم خوانندگی موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «ضد» را به عهده داشت، طی روزهای گذشته و از پس تجمع ضد اسراییلی دانشجویان حامیان فلسطین در آمریکا اقدام به انتشار سلسله استوری هایی درباره یک موسیقی اعتراضی به نام «leve palestina» کرده است و در این باره نوشت:
این روزها در راهپیمایی ها و تجمعات ضد اسراییلی و در میان حامیان فلسطین یک موسیقی خاص پخش می شود که با وجود تلاش صهیونیست ها خیلی خوب منتشر شده و دست به دست می شود.
این موزیک به زبان سوئدی است و جورج توتاری ۴۷ سال پیش آن را ساخته است. توتاری فلسطینی است اما سال ۱۹۷۰ اجبارا به سوئد پناهنده شده است. در همان سال ها برای اینکه صدای وطنش باشد و از ظلم رژیم غاصب حرف بزند، یک گروه موسیقی به نام «کوفیا» تشکیل می دهد به معنی «چفیه». ترجیع بند آن هم چنین است: زنده باد فلسطین، مرگ بر صهیونیسم.
علیرضا عصار؛ انتشار یک تک آهنگ جدید با آرزوهای خوب
علیرضا عصار از خوانندگان گزیده کار و کم حاشیه موسیقی پاپ ایران که این روزها در بی خبری کامل مشغول به سرانجام رساندن پروژه جالب توجهی است، طی روزهای گذشته بود که پس از مدت ها تک آهنگ جدیدی به نام «پیرمغان» را منتشر کرد.
وی در صفحه شخصی اش پیرامون انتشار این تک آهنگ که همچون سایر کارهایش از حال و هوایی متفاوت تر از جریان فعلی موسیقی پاپ برخوردار است، نوشت:
ترانه «پیر مغان» با آرزوی روزهای روشن و به امید شنیدن خبرهای خوب با عشق به شما عزیزان تقدیم میشود.
در این قطعه سبزه منصور شاعر بخش اول، بهرام آقاخان و همایون نصیری تنظیم کنندگان، دارا دارایی نوازنده گیتارباس، پویا نیکپور نوازنده پیانوو میکس و مستر، همایون نصیری نوازنده پرکاشن، بهرام آقاخان نوازنده گیتار نایلون، رضا عسگرزاده نوازنده دودوک برخی از اعضای گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
حسین صفامنش؛ اعتراض در فضای مجازی پاسخ در نشست خبری
پس از پخش آخرین قسمت های سریال تلویزیونی «نون.خ» به کارگردانی سعیدآقاخانی بود که حسین صفامنش از خوانندگان موسیقی کردی با انتشار ویدیویی نسبت به استفاده آثارش در سریال «نون. خ» اعتراض کرد و گفت: به زودی پیگیری قانونی و قضایی نسبت به این موضوع را آغاز خواهد کرد.
صفامنش در این ویدیو عنوان کرده که استفاده از آثارش بدون کسب اجازه و قرارداد با این خواننده و مدیربرنامه اش بوده است.
گویا مدیر برنامه های حسین صفامنش شکایت رسمی و قانونی خود درباره این روند غیرقانونی را علیه سعید آقاخانی در مرجع قضایی ثبت کرده است.
پس از طرح این انتقادها بود که مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون.خ» در نشست خبری این سریال که طی روزهای گذشته برگزار شد در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی صفامنش توضیح داد: موضوع ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من به عنوان تهیه کننده مربوط می شود. ما در یکی از فصل ها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی موجب شعف و تحسین شده است. ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم ولی تصورم نبود شکایت کنند. فکر می کردم او زنگ می زند و می گوید دمت گرم وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. حتما برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این ۲ فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.
سید جواد هاشمی؛ ماجرای رپ خوانی و پاسخ به حواشی در شبکه دو
از دیگر نکاتی که طی روزهای گذشته در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد، مربوط به ماجرای رپ خوانی سید جواد هاشمی در پوشش غیرمتعارف آنچه از او دیده ایم، با همراهی خواننده ای به نام علی حسینی در یک کلیپ است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.
هاشمی اما سرانجام در برنامه تلویزیونی «مداربسته» شبکه دو سیما بود که در گفتوگو با حسین رفیعی مجری برنامه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: من در این فیلم یک «هودی (به سوییشرتهایی که کلاه داشته باشند هودی گفته میشود)» پوشیده بودم و موسیقی را که توسط خواننده اجرا می شد لب می زدم. موضوعی که گویا با حواشی و واکنش های بسیار زیادی مواجه شد که برایم بسیار جالب توجه بود. در حالی که بسیاری از دوستان می دانند من در آموزش و پرورش موسیقی کار می کردم و بسیاری از هنرمندانی که اکنون به صورت حرفه ای موسیقی کار می کنند عضو گروه های سرودی بودند که بنده در آنها به عنوان مربی حضور داشتم. به هر حال من کارم موسیقی بوده و حالا آمدم با یک جوان، موسیقی اش را لب زدم. شرایطی که موجب شد خیلی به من بد و بیراه بگویند.
وی افزود: حتی برخی از کاربران دایم اعتراض می کردند که چرا «هودی» پوشیدی؟ حالا که پوشیدی چرا مارک دارش را به تن کردی؟ خلاصه که در معرض انواع و اقسام حرف در فضای مجازی بودم. در حالی که جالب است بدانید همین علی حسینی که با او در قطعه لب خوانی کردم از خوانندگان خوبی است که کارهای مذهبی هم زیاد خوانده و حتی در حمایت از فلسطین نیز کارهایی را تولید کرده و این بار از من خواست تا در کنارش باشم.
این بازیگر اظهار کرد: وقتی هودی را به من دادند تا بپوشم می دانستم که ممکن است مساله شود ولی هیچ نگفتم و پوشیدم و رفتم، اجرا کردم. حتی هادی حسینی پدر علی حسینی که از تهیه کنندگان موسیقی بود به من گفت: «آقا ترکاندید» و من به او نگفتم که این من را می ترکاند.
محسن چاوشی؛ حرف های محمدعلی بهمنی کذب محض است
محسن چاوشی از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ که فعالیت هایش همواره زیر ذره بین اصحاب رسانه و فضای مجازی است، طی روزهای گذشته بود که از پس مصاحبه تصویری محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای پیشکسوت کشورمان با سامانه «بیلبورد» که انتقادات تندی را بر علیه محسن چاوشی درباره مجوز شعر یکی از آثارش بر زبان آورده بود، واکنش نشان داد.
وی در کامنتی برای پست منتشر شده این مصاحبه تصویری نوشت:
خوب است شاعران پا به سن گذاشته و پیشکسوت حرمت عمر و قلم خود را نگه دارند و لااقل از حافظه به دروغ کمک نگیرند یا نه ... از قول کسی، دیگر خاطره و خطاب شخصی در نیاورند. من کسی را فلانی جان صدا که نمی کنم هیچ؛ از اساس چنین مکالمه و مراوده ای که آقای محمدعلی بهمنی ذکرش را می کنند به یاد نمی آورم. حرف های شاعر در گفتوگویی که داشته از اساس کذب است و محلی از اعراب ندارد. جز به جز آن.
کد خبر 6093770 علیرضا سعیدی